اسکرچ بزرگترین انجمن برنامه نویسی در جهان برای کودکان و یک زبان برنامه نویسی با رابط بصری ساده است که به جوانان اجازه می دهد داستان های دیجیتال، بازی ها و انیمیشن ها را بسازند.  اسکرچ توسط بنیاد اسکرچ، یک سازمان غیرانتفاعی طراحی، توسعه و تعدیل می شود.

اسکرچ  تفکر محاسباتی و مهارت های حل مسئله را ارتقا می دهد. آموزش و یادگیری خلاق؛ ابراز وجود و همکاری؛ و عدالت در محاسبات را تقویت می کند

آموزش اسکرچ در آموزشگاه هیرمند رفسنجان با استفاده از ربات پی‌بات که یک ربات آموزشی است انجام می شود، استفاده از ربات در آموزش باعت درک بهتر دانش آموزان می گردد.

اسکرچ ویژه سنین ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است، اما مردم در هر گروه سنی از آن استفاده می‌کنند. میلیون‌ها نفر در جاهای مختلفی مانند خانه، مدرسه، موزه، کتابخانه و جامعه‌ها با اسکرچ پروژه‌هایی را ساخته‌اند.

Scratch یک زبان برنامه نویسی بصری مبتنی بر بلوک سطح بالا و وب سایت است که عمدتاً کودکان را به عنوان یک ابزار آموزشی هدف قرار می دهد، با مخاطبان هدف سنی 8 تا 16 سال. کاربران در سایت می توانند با استفاده از یک رابط بلوک مانند پروژه هایی را در وب سایت ایجاد کنند. . Scratch از طریق کمک های مالی مشترک بنیاد ملی علوم که به میچل رزنیک و یاسمین کفایی اعطا شده بود، طراحی و طراحی شد. Scratch توسط آزمایشگاه رسانه MIT توسعه یافته است و به بیش از 70 زبان ترجمه شده است و در اکثر نقاط جهان استفاده می شود. اسکرچ در مراکز بعد از مدرسه، مدارس و کالج ها و همچنین سایر موسسات دانش عمومی تدریس و استفاده می شود. از 15 فوریه 2023، آمار جامعه در وب سایت رسمی این زبان بیش از 123 میلیون پروژه به اشتراک گذاشته شده توسط بیش از 103 میلیون کاربر، بیش از 804 میلیون کل پروژه ایجاد شده (از جمله پروژه های اشتراک گذاری نشده) و بیش از 95 میلیون بازدید ماهانه از وب سایت را نشان می دهد.

اسکرچ نام خود را از تکنیکی گرفته است که توسط دیسک‌کی‌ها به نام «خراش» استفاده می‌شود، که در آن صفحات وینیل به هم متصل می‌شوند و روی یک صفحه گردان برای تولید جلوه‌های صوتی و موسیقی مختلف دستکاری می‌شوند. مانند Scratching، وب‌سایت به کاربران اجازه می‌دهد رسانه‌های مختلف (از جمله گرافیک، صدا و سایر برنامه‌ها) را به روش‌های خلاقانه با ایجاد و «ریمیکس» پروژه‌هایی مانند بازی‌های ویدیویی، انیمیشن‌ها، موسیقی و شبیه‌سازی‌ها با هم ترکیب کنند.

آموزش اسکرچ در آموزشگاه هیرمند رفسنجان

اسکرچ 3.0
رابط کاربری

برنامه ای برای تغییر پس زمینه و صحبت کردن یک کاراکتر
رابط Scratch به سه بخش اصلی تقسیم می شود: یک ناحیه مرحله، پالت بلوک، و یک منطقه کدگذاری برای قرار دادن و مرتب کردن بلوک ها به اسکریپت هایی که می توانند با فشار دادن پرچم سبز یا کلیک کردن روی خود کد اجرا شوند. کاربران همچنین می توانند بلوک های کد خود را ایجاد کنند و آنها در “Blocks من” ظاهر می شوند.

منطقه صحنه دارای نتایج است (به عنوان مثال، انیمیشن ها، گرافیک لاک پشت ها، در اندازه کوچک یا معمولی، با گزینه تمام صفحه نیز موجود است) و تصاویر کوچک تمام جن ها در قسمت پایین لیست شده است. صحنه از مختصات x و y استفاده می کند که 0.0 مرکز صحنه است.

با یک sprite انتخاب شده در پایین ناحیه مرحله بندی، بلوک های دستورات را می توان با کشیدن آنها از پالت بلوک به منطقه کدگذاری، روی آن اعمال کرد. تب Costumes به کاربران این امکان را می دهد که با ویرایشگر وکتور و بیت مپ ظاهر اسپرایت را به منظور ایجاد جلوه های مختلف از جمله انیمیشن تغییر دهند. تب Sounds اجازه می دهد تا صداها و موسیقی را به یک جن متصل کنید.

هنگام ایجاد اسپرایت و همچنین پس‌زمینه، کاربران می‌توانند اسپرایت خود را به صورت دستی ترسیم کنند، یک اسپرایت را از کتابخانه انتخاب کنند، یا تصویری را آپلود کنند.

آموزش اسکرچ در آموزشگاه هیرمند رفسنجان